Loading...
TVP HD - 2024-04-09 01:05
film obyczajowy
"Ktoś, kto dostrzegł w"Amoku"tylko warstwę fabularną, napisał po gdyńskim festiwalu, że film nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką dzięki kinu mamy o latach 90. Otóż - wnosi. Zawiera bowiem nowe dla polskiego kina stwierdzenie: nadeszły czasy, w których ktoś musi stracić, żeby inny mógł zyskać, w których jeśli komuś pomagasz, to komuś innemu szkodzisz. Jeśli z budżetu dostaną działkę rolnicy czy górnicy, to nie wystarczy na kulturę czy służbę zdrowia. Jeśli ty otrzymasz premię kwartalną, to nie wystarczy dla kolegi" - pisał po premierze "Amoku" branżowy "Film". Debiut fabularny znanej dokumentalistki Natalii Korynckiej - Gruz został nie tylko dostrzeżony, lecz i przychylnie przyjęty. Nic dziwnego. Reżyserka nie dość że sprawnie opowiedziała fabułę, to jeszcze umiejętnie poprowadziła początkujących wówczas aktorów (Rafał Maćkowiak, Magdalena Cielecka, Ewa Gorzelak), którzy w późniejszych latach potwierdzili swój talent. W "Amoku" zaś są równorzędnymi partnerami dla takich wykonawców, jak Krzysztof Majchrzak czy Mirosław Baka. Korynckiej - Gruz udało się również przenieść na ekran trochę gorzkiej prawdy o polskiej współczesności; o pokusach, czyhających na młodych ludzi dopiero wchodzących w dorosłość, o towarzyszących temu procesowi konfliktom wartości. Rok 1993. Polska Giełda Papierów Wartościowych przeżywa złoty okres. Niemal każda zainwestowana złotówka w krótkim czasie przynosi kilkunastokrotny zysk. Szybko powstają giełdowe fortuny liczone w milionach dolarów. Maciek, młody dziennikarz radiowy, dostaje polecenie zrobienia reportażu o giełdzie. W czasie zbierania materiałów poznaje Maxa, jednego z czołowych, błyskawicznie bogacących się inwestorów o niezbyt klarownej przeszłości. Proponuje on chłopakowi zainwestowanie pieniędzy. Maciek pożycza gotówkę od ojca, wpłaca i wygrywa. Zachęcony łatwym zyskiem coraz bardziej zbliża się do Maxa. Wytrawny inwestor zaczyna wprowadzać młodego dziennikarza w świat wielkich pieniędzy. Zafascynowany otwierającymi się przed nim perspektywami Maciek powoli zapomina o reportażu. Staje się coraz bardziej wyrachowany i cyniczny. Zaczyna traktować ludzi instrumentalnie, komplikuje się jego życie uczuciowe i zawodowe. Wkrótce poznaje też mniej przyjemne strony giełdowego amoku. Dowiaduje się, że Max tak naprawdę obraca gotówką gangstera o pseudonimie Rekin. Co gorsza, powinien już dawno zwrócić zainwestowane pieniądze. Rekin bowiem w trosce o własny majątek nie zwykł przebierać w środkach. Nagroda za debiut reżyserski dla Natalii Korynckiej - Gruz na FPFF w Gdańsku - Gdyni w 1998 roku. Nominacje do Orła 2000 dla Magdaleny Cieleckiej (najlepsza główna rola kobieca), Mirosława Baki (najlepsza główna rola męska) i Krzysztofa Majchrzaka (najlepsza drugoplanowa rola męska).