You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...


TVP 1
TVP 2
Polsat
TVN
TV 4
PULS
PULS 2
TVN 7
TV 6
Super Polsat
Stopklatka TV
Eska TV
TTV
Polo TV
ATM Rozrywka
TV Trwam
Fokus TV
TVP ABC
TVP Kultura
TVP Sport
TVP Info
TVP Historia
TVP Seriale
TVP HD
TVN Style
TVP Polonia
Tele 5
Amok

TVP HD - 2024-04-09 01:05

film obyczajowy

"Ktoś, kto dostrzegł w"Amoku"tylko warstwę fabularną, napisał po gdyńskim festiwalu, że film nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką dzięki kinu mamy o latach 90. Otóż - wnosi. Zawiera bowiem nowe dla polskiego kina stwierdzenie: nadeszły czasy, w których ktoś musi stracić, żeby inny mógł zyskać, w których jeśli komuś pomagasz, to komuś innemu szkodzisz. Jeśli z budżetu dostaną działkę rolnicy czy górnicy, to nie wystarczy na kulturę czy służbę zdrowia. Jeśli ty otrzymasz premię kwartalną, to nie wystarczy dla kolegi" - pisał po premierze "Amoku" branżowy "Film". Debiut fabularny znanej dokumentalistki Natalii Korynckiej - Gruz został nie tylko dostrzeżony, lecz i przychylnie przyjęty. Nic dziwnego. Reżyserka nie dość że sprawnie opowiedziała fabułę, to jeszcze umiejętnie poprowadziła początkujących wówczas aktorów (Rafał Maćkowiak, Magdalena Cielecka, Ewa Gorzelak), którzy w późniejszych latach potwierdzili swój talent. W "Amoku" zaś są równorzędnymi partnerami dla takich wykonawców, jak Krzysztof Majchrzak czy Mirosław Baka. Korynckiej - Gruz udało się również przenieść na ekran trochę gorzkiej prawdy o polskiej współczesności; o pokusach, czyhających na młodych ludzi dopiero wchodzących w dorosłość, o towarzyszących temu procesowi konfliktom wartości. Rok 1993. Polska Giełda Papierów Wartościowych przeżywa złoty okres. Niemal każda zainwestowana złotówka w krótkim czasie przynosi kilkunastokrotny zysk. Szybko powstają giełdowe fortuny liczone w milionach dolarów. Maciek, młody dziennikarz radiowy, dostaje polecenie zrobienia reportażu o giełdzie. W czasie zbierania materiałów poznaje Maxa, jednego z czołowych, błyskawicznie bogacących się inwestorów o niezbyt klarownej przeszłości. Proponuje on chłopakowi zainwestowanie pieniędzy. Maciek pożycza gotówkę od ojca, wpłaca i wygrywa. Zachęcony łatwym zyskiem coraz bardziej zbliża się do Maxa. Wytrawny inwestor zaczyna wprowadzać młodego dziennikarza w świat wielkich pieniędzy. Zafascynowany otwierającymi się przed nim perspektywami Maciek powoli zapomina o reportażu. Staje się coraz bardziej wyrachowany i cyniczny. Zaczyna traktować ludzi instrumentalnie, komplikuje się jego życie uczuciowe i zawodowe. Wkrótce poznaje też mniej przyjemne strony giełdowego amoku. Dowiaduje się, że Max tak naprawdę obraca gotówką gangstera o pseudonimie Rekin. Co gorsza, powinien już dawno zwrócić zainwestowane pieniądze. Rekin bowiem w trosce o własny majątek nie zwykł przebierać w środkach. Nagroda za debiut reżyserski dla Natalii Korynckiej - Gruz na FPFF w Gdańsku - Gdyni w 1998 roku. Nominacje do Orła 2000 dla Magdaleny Cieleckiej (najlepsza główna rola kobieca), Mirosława Baki (najlepsza główna rola męska) i Krzysztofa Majchrzaka (najlepsza drugoplanowa rola męska).

wstecz