You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...


TVP 1
TVP 2
Polsat
TVN
TV 4
PULS
PULS 2
TVN 7
TV 6
Super Polsat
Stopklatka TV
Eska TV
TTV
Polo TV
ATM Rozrywka
TV Trwam
Fokus TV
TVP ABC
TVP Kultura
TVP Sport
TVP Info
TVP Historia
TVP Seriale
TVP HD
TVN Style
TVP Polonia
Tele 5
Portrety - Renoir. Portrecista odchodzącej epoki

TVP Kultura - 2024-10-15 11:55

film dokumentalny

Auguste Renoir uznawany jest za jednego z twórców impresjonizmu zrywającego z wielowiekową tradycją. Ten nowy styl malarstwa, a także nowe motywy wydają się współczesnej publiczności radykalnie odmienne. Jednak sam Renoir postrzega swoje obrazy jako echa dawno minionej epoki. Film jest portretem zmieniających się czasów, jest kroniką tego, jak młody Renoir inspiruje się obrazami z epoki rokoka, pracując jako malarz porcelany w zmieniającym się społeczeństwie. Jak współpracuje z innymi studentami kierunków artystycznych, aby znaleźć nowy sposób malowania na te nowe czasy. I jak jego miłość do starych mistrzów będzie nadal wpływać na jego twórczość. Zarówno sposób malowania Renoira jest wystarczająco szokujący dla ówczesnych artystów, jak i przedmiot jego zainteresowań, nie szlachta społeczna ani bogowie z mitologii, lecz zwykli paryżanie spędzający miłą niedzielę na bulwarach Montmartre lub wzdłuż brzegów Sekwany. Impresjonistyczne obrazy Renoira są pomnikami współczesnego życia w Paryżu lat 70. XIX wieku i przedstawiają czas wkrótce po wojnie domowej oraz rewolucyjną przemianę od Drugiego Cesarstwa do Trzeciej Republiki Francuskiej. W porównaniu z obrazami z okresu francuskiego rokoka z XVIII wieku, wydają się one jednocześnie echem dawno minionej epoki. W filmie poznamy rewolucyjnego malarza, który w obliczu wielkich przewrotów artystycznych i społecznych nawiązuje do starych francuskich tradycji. Obraz przenosi nas w korzenie arcydzieł Renoira, szuka w nim nawiązań do rokoka i zestawia jego twórczość z perspektywą współczesnych fotografii, by w pełni uchwycić impresjonizm. Jak później napisał jego syn, Renoir uwielbiał bajki. Podobnie jak wyimaginowany, baśniowy świat rokoka, malarstwo impresjonistyczne Renoira nie jest przedstawieniem rzeczywistości, lecz fikcją ponadczasowego piękna.

wstecz