You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...


TVP 1
TVP 2
Polsat
TVN
TV 4
PULS
PULS 2
TVN 7
TV 6
Super Polsat
Stopklatka TV
Eska TV
TTV
Polo TV
ATM Rozrywka
TV Trwam
Fokus TV
TVP ABC
TVP Kultura
TVP Sport
TVP Info
TVP Historia
TVP Seriale
TVP HD
TVN Style
TVP Polonia
Tele 5
Stacja Innowacja - 112 *

TVP Polonia - 2024-07-09 01:00

program edukacyjny

W Polsce coraz częściej rozumiemy, że zamiast kupować zagraniczne technologie, warto inwestować w te rodzime - i to nawet niemałe pieniądze. W efekcie nauka i biznes coraz bardziej się do siebie zbliżają, a to sprawia, że Polska może coraz skuteczniej konkurować - poprzez innowacje.

Przyjrzyjmy się liczbom - w raporcie Europejskiego Rankingu Innowacyjności (publikowanego z inicjatywy Komisji Europejskiej) za rok 2018 zajmujemy niechlubne czwarte miejsce od końca, z poziomem innowacyjności na poziomie 57 proc. średniej UE. Liderami w naszym regionie są Słowenia i Czechy, słabiej wypadają jedynie Chorwacja, Bułgaria i Rumunia.

Ale okazuje się, że w tym samym - 2018 roku - liczba polskich zgłoszeń patentowych do Europejskiego Urzędu Patentowego wzrosła o prawie 20 procent, a tempo tego wzrostu było jednym z największych w Europie. Wnioskodawcy z Polski złożyli do EPO 534 zgłoszenia patentowe, a motorem polskiej działalności patentowej były uczelnie wyższe i to w o wiele większym stopniu, niż w większości pozostałych państw europejskich.

O czym to świadczy? a o tym, że Polacy potrafią stworzyć taki produkt czy taką usługę, by skutecznie pokonać zagraniczną konkurencję. I że coraz odważniej podejmujemy próby zaistnienia w światowej gospodarce, a te coraz częściej kończą się naszym spektakularnym sukcesem. Bo Polska dawno już przestała być tylko krajem wódki i kiełbasy. O nasze technologie od lat biją się zagraniczne koncerny. Z nowoczesnych rozwiązań informatycznych krakowskiej spółki Comarch założonej przez prof. Janusza Filipiaka od lat korzystają: BMW, Coca Cola czy T - Mobile; mobilna aplikacja na smartfony Dream Beam, stworzona przez Michała Wolniaka z krakowskiej firmy Grow App, przez wiele tygodni nie schodziła z pierwszych miejsc w rankingach najpopularniejszych aplikacji w USA; inteligentną technologię rozpoznawania obrazu, stworzoną przez Arka Skuzę, właściciela poznańskiej firmy iTraff, wykorzystują tacy giganci, jak Wallmart i Nike; na zachodzie od lat robią furorę robią pojazdy Krzysztofa i Solange Olszewskich z podpoznańskiej fabryki Solaris, czyli pierwsze autobusy elektryczne, które ładują swoje baterie bezdotykowo. Przykładów takich można by mnożyć - przykładów, które skutecznie walczą ze stereotypami, że polskie produkty są mało innowacyjne i gorsze od tych zachodnich.

I w naszym cyklu Stacja Innowacja! to właśnie udowodnimy. Pokażemy polskich wynalazców, pracujących na uczelniach, w firmach i instytucjach badawczych, których wynalazki podbijają światowe rynki - zmieniając życie ludzi, poprawiając je i udoskonalając.

Pokażemy przy tym, że Polacy są nie tylko odkrywczymi, ale i dojrzałymi biznesmenami, bo wiedzą, że oprócz samej innowacji niezwykle ważny jest pomysł na firmę, komercjalizacja technologii oraz znajomość konkurencji; że liczy się doświadczenie biznesowe, kompletny plan rozwoju produktu i wprowadzenia go na rynek. Bo inaczej nawet najlepszy wynalazek może się, po prostu, nie przebić.

Pokażemy w końcu młode pokolenie, które w szkołach, na uczelniach i w domowych zaciszach pracuje nad swoimi wynalazkami, które mają usprawnić otaczający ich świat.

Zaczynamy więc naszą podróż? zaczynamy! Stacja Innowacja!

wstecz